15 Şubat 2021 Pazartesi

Matematikte Yeni Nesil Sorular

           Yeni nesil sorular diye kavram sistemimizin göbeğine oturalı daha birkaç yıl oldu. 2017 Örnek TYT ile matematik tepeden tırnağa değişti. Başta direnen çok olsa da, ÖSYM geri adım atmadığı için yeni gerçeği kabullenmek zorunda kaldılar. Soruların zorluk seviyesi aşağı çekildi ama her soru bir tasarımla sorulduğu için öğrencinin analitik düşünme becerisi ön plana çıktı.

Yeni tarz sorulara tamamen geçilmesinin en önemli sebebi öğrencinin yükünü azaltmaktı. Öğrencinin sırtında yaklaşık 50 yıldır devam eden üniversite giriş sınavlarının oluşturduğu bir soru külliyatı vardı. Öğrenci soru kalıplarını öğrenmek hatta ezberlemek zorunda kalıyordu. Çünkü çıkacak sorular, çıkmış sorularla aynı formattaydı ve başarılı olmanın yolu buydu. Bu durumda  öğrenciyi bu yükten kurtarmanın tek yolu eski soru formatından tamamen kurtulmaktı.

Diğer sebebi ise eski soru formatının, konuların detay noktalarına odaklanıyor olmasıydı. Fakat konunun mantığına girilmiyor, konunun amacı göz ardı ediliyordu. Öğrencinin “Hocam bunlar ne işimize yarayacak?” sorusunun kaynağı tam olarak buydu.

Ülkemizde lise eğitim sistemimizi YKS belirler. Sınav formatı ne ise tüm kurumlar buna ister istemez ayak uydurmak zorunda kalır. Devlet okulları, özel okullar, özel kurslar ve yayıncılar. Hepsi bu formata uymak zorunda kaldılar.

Eğitim politikasını üretenlerin bundan elde etmeye çalıştığı bir sonuç daha vardı. Öğrenciyi yükten kurtarmak suretiyle dershanelere olan ihtiyacı ortadan kaldırmak. Dershanelerin kapatılması hamlesiyle eşzamanlı yapılan bu köklü değişiklikler, ikinci amaca ulaşamadı. Çünkü yeni sistemde de öğrencinin kaliteli ve nitelikli derse ihtiyacı olduğu görmezden gelinmişti.

Geldiğimiz durum itibariyle öğrenci seçme işleminin çok daha sağlıklı yapıldığı kesin. Ezberci öğrenci değil, işin mantığına hakim, konuyu analitik değerlendirebilen öğrenciler seçilebiliyor. Ama bu beceriyi kazanabilmek için kaliteli eğitimcilere eskisinden daha çok ihtiyaç oluyor.

                         

                                                         Selçuk KOCAOĞLU